Het weer

Na een koude winter volgde een koude lente. De lente van 1917 is een van de koudste lentes die het KNMI ooit noteerde. Zowel maart 1917 als april 1917 is nu honderd jaar later nog steeds de koudste maartmaand, respectievelijk aprilmaand ooit.

7 juni 1917
Gemaakt met WX-Data

Eind april stijgt de temperatuur na een lange koude periode.

Pas op 29 april 1917 volgde een omslag en steeg de temperatuur. Mei 1917 werd voor die periode recordwarm en hetzelfde geldt voor juni 1917. Nu honderd jaar later waarbij het KNMI het een na het andere warmterecord weet te noteren en de temperaturen van voor 1951 naar beneden zijn bijgesteld, staat juni 1917 op de derde plaats van warmste maanden ooit.

Kortom: De spoorrails maakte na een enorme koude periode, vrij snel een warme periode mee.

Het weer op 7 juni 1917

Op 7 juni zorgde een hogedrukgebied boven Scandinavië voor een oostelijke wind. De temperatuur stijgt tot een tropische waarde. In de loop van de middag drong een zuidwestelijke luchtstroming ons land binnen. In het zuiden van het land ging dit in de namiddag gepaard met hevige onweersbuien. In de krant van 8 juni 1917 wordt gemeld dat in Breda de zwaarste regen viel sinds mensenheugenis. Ook viel er hagel zo groot als duiveneieren.

Vlak na de ontsporing naderen onweersbuien

Tijdens het ongeval was het gaan regenen. Een ooggetuige meldt dat de koningin in de regen de gewonden aan het verzorgen was. Op foto’s die een uur na het ongeluk zijn gemaakt door een fotograaf van ‘Het Leven Geillustreerd’ zijn regendruppels op de ruiten van de omgeslagen trein te zien. Het lijkt erop dat er sprake was van lichte regen. Ook burgemeester Waller liep de hele avond met een paraplu bij zich.

Een verslaggever van de krant die naar het ongeluk toe ging meldde in de avondeditie: “Het regende hard en de onheilspellende dikke lucht werd af en toe verlicht door helle bliksemstralen, op een gegeven moment gevolgd door een geweldigen knallenden donderslag.

In De Bilt werd deze dag 7 millimeter regen afgetapt. De zwaarste buien hebben de regio  tijdens de herstelwerkzaamheden gemist.

In 2016 corrigeert het KNMI de maxima van De Bilt die voor 1951 zijn gemeten. Ook de tropische dag 7 juni 2016 is daarmee uit de boeken gegaan.

In september 2018 is in het blad Het Kromme-Rijngebied een artikel van 27 pagina’s verschenen over 150 jaar Staatslijn H. U kunt deze uitgave bestellen op de website van de Historische Kring Tussen Rijn en Lek