De oorzaak

In het najaar van 1917 is onderzoek gedaan naar de ontsporing. Hiervoor zijn in augustus 1917 openbare verhoren gehouden onder de betrokkenen. Daarnaast zijn er meerdere verslagen gemaakt over het ongeval. Uiteindelijk is de conclusie dat de warmte die dag een slag in het spoor heeft veroorzaakt, maar dat daar niet het bewijs voor is gevonden.

De oorzaak van het spoorongeluk wordt onderzocht.

Foto: diverse deskundigen bezoeken op 8 juni de plek van het ongeval. Burgemeester Waller (links) is erbij. (Collectie Spoorwegmuseum)

Uit het onderzoek blijkt dat de ontsporing niet ligt aan het rijdend materieel of het gebruik hiervan. Zowel de ontspoorde Trein 4, als Trein 210 die ervoor was gepasseerd, waren technisch in orde. Tijdens de reis van Trein 4 zijn geen onregelmatigheden geconstateerd. De snelheid en de samenstelling van de trein waren goed. De eerste conclusie is dan ook dat de oorzaak van de ontsporing gezocht moet worden in de ‘weg’.

Een slag in de rails is het meest voor de hand liggende oorzaak

Uit getuigenverklaringen blijkt ook dat er geen opzet was. Zowel de spoorwegwachtster van de Poeldijk, als de wegwerkers langs het spoor hebben niemand langs het spoor gezien.

Het eerste verslag van De inspecteur der Exploitatie C. Gorissen.

De trein is even voor de overweg met de Poeldijk ontspoord, waarna de wielen de dwarsliggers kapot maakten. Hierdoor werd de spoorbaan breder, waarna uiteindelijk een wagon kantelde.

Ballastbed niet op sterkte

Uit het onderzoek blijkt dat het ballastbed ter plaatse niet op de vereiste sterkte was. Ook was het rechte stuk van de spoorbaan al op sterkte gebracht voor zware treinen, maar de bocht nog niet. Dit was wel de bedoeling, maar door het gebrek aan materialen tijdens deze Eerste Wereldoorlog, was dit uitgesteld. Hierdoor had deze bocht bij de Poeldijk een grotere kans op ‘kruipen’ dan elders in het baanvak.

Uit de waarnemingen van de wegwerkers waren de voegen van de rails nog open. Hier was vanwege de warmte speciaal op gelet. Een andere deskundige zegt dat een slag in het spoor ook kan voorkomen, wanneer de voegen nog open zijn.

Verklaringen

In september 2018 is in het blad Het Kromme-Rijngebied een artikel van 27 pagina’s verschenen over 150 jaar Staatslijn H. U kunt deze uitgave bestellen op de website van de Historische Kring Tussen Rijn en Lek