Het ongeluk vanuit de trein

C. Gorissen, inspecteur der exploitatie zit in de allerlaatste (bagage)wagon. Bij de ontsporing vervult hij een hoofdrol.

Op voorhand wilde Gorissen dicht bij de Koningin zitten, voor het geval er iets zou gebeuren. Op het moment dat de trein ontspoort rolt Gorissen door de wagon en raakt hij gewond aan zijn hoofd die tegen een deurkruk aankomt. Hij stapt bloedend naar buiten en kijkt hoe het met de Koningin is. Nadat hij ziet dat ze ongeschonden is, neemt hij de ravage in zich op.

schuinewagon

Treinstel C 887, derde klasse maakt veel indruk op de fotografen. Daarvoor het gemengde eerste en tweede klas treinstel AB 823. (Collectie Spoorwegmuseum)

Utrecht alarmeren

Verschillende medewerkers melden zich bij Gorissen om hem te verzorgen met zijn wond, maar hij wil er niets van weten en geeft opdrachten zodat de hulpverlening op gang kan komen. Vanuit Wachtpost 9 is door een conducteur een ladder gehaald, zodat de omgeslagen wagon kan worden beklommen. De situatie in deze wagon is op dat moment het verontrustends.

Aan goederencontroleur J.P. van den Stigtenhorst geeft Gorissen opdracht om de locomotief naar Station Houten te laten rijden, zodat hulp gehaald kan worden. Van den Stigtenhorst begrijpt het verkeerd en loopt zelf naar Houten.

Werktuigkundige Bakhoven had ondertussen wegwerker Van Loosdrecht ontmoet, die zeer snel ter plaatse was. Hij geeft Van Loosdrecht opdracht naar Station Schalkwijk te gaan en hulp te vragen. Bakhoven weet niet dat Gorissen dit al had uitgezet, zodat er twee hulpvragen tegelijkertijd lopen.

Passagiers op afstand houden

Inspecteur Gorissen is ondertussen druk met de passagiers die in het voorste deel zaten weg te houden van de omgeslagen trein. Hiervoor vraagt hij de in de trein aanwezige militairen dit te regelen. Samen met twee aanwezige artsen en het treinpersoneel maakt Koningin Wilhelmina zich bezorgd om de gewonden. Een Duitse vrouw (G. W. van der Hoeven uit Den Haag) raakte bewusteloos en wordt door haar geholpen. Het ooggetuigeverslag van C. A. Redfern is hierin beeldend.

Doorreizen passagiers

Na 30 minuten weet Gorissen het eerste deel van de passagiers met de locomotief en restauratiewagen naar Utrecht af te voeren. Ook de Koningin reist mee, tussen de andere passagiers. Op verzoek van de Koningin zijn dit de reizigers die in Utrecht zouden overstappen richting Den Haag. Om 5.02 uur komt deze trein met 100 passagiers en koningin aan in Utrecht CS.

De overige passagiers voor de richting Amsterdam worden daarna met de op het tegenspoor gearriveerde goederentrein 1215 naar Station Houten vervoerd. Om 5.36 uur komen ook deze passagiers in een bagagewagen en een aantal kolenwagons in Utrecht aan.

Een gewonde blijft achter in het Wachtershuisje 9 en wordt door o.a. de arts van Schalkwijk verzorgd en later door een arts uit Utrecht. Een hoogzwangere vrouw wordt vanaf Station Houten met de auto naar de kliniek in Utrecht gebracht.

In september 2018 is in het blad Het Kromme-Rijngebied een artikel van 27 pagina’s verschenen over 150 jaar Staatslijn H. U kunt deze uitgave bestellen op de website van de Historische Kring Tussen Rijn en Lek