Station Utrecht CS

De Stationschef van Utrecht CS had al snel in de gaten dat er iets mis was met trein 4. Hij vroeg daarom aan de stationschef van Station Houten waarom de trein niet was aangekondigd en kwam er vervolgens achter dat er iets mis moest zijn met Trein 4. Daarop werd gevraagd aan de werkmeester in Utrecht om een werktrein gereed te maken.

De werkmeester zet een hulptrein klaar, voordat de melding binnen is

Om 4.35 uur Amsterdamse Tijd komt in Utrecht een telegram binnen vanaf station Houten met het verzoek een hulptrein te sturen naar Houten. 9 minuten later vertrekt deze trein met werkwagens en hulppersoneel.

Utrecht CS
Het voorplein van Utrecht CS in 1921 (Collectie Spoorwegmuseum)

Daarna gebeurt er van alles in Utrecht. Medici worden opgeroepen en naar zowel Utrecht CS als station Houten gestuurd. Twee auto’s om de Koningin op te halen worden geannuleerd, nadat blijkt dat de Koningin met de restauratiewagen van Trein 4 om 5.02 uur in Utrecht CS is aangekomen.

Verzorging op het perron

De aangekomen gewonde passagiers worden op het perron van Utrecht verder verzorgd. Drie moeten door naar een kliniek. Om 5.36 uur komen de overige passagiers per kolenwagen en bagagewagen in Utrecht CS aan.

Midden in deze hectiek komt station Schalkwijk met het verlate bericht dat er een trein is ontspoord bij de Poeldijk in Houten en dat er hulp uit Utrecht en Tilburg nodig is.

In september 2018 is in het blad Het Kromme-Rijngebied een artikel van 27 pagina’s verschenen over 150 jaar Staatslijn H. U kunt deze uitgave downloaden.