Station Schalkwijk

Wegwerker J. van Loosbroek staat op 400 meter afstand aan de Schalkwijkse kant van Trein 4 die net is gepasseerd. Hij ontdekt dat de trein is ontspoord, nadat de telegraafdraden slap hangen. Hij arriveert als een van de eersten op de plek van het ongeluk en krijgt opdracht van de werktuigkundige Bakhoven naar station Schalkwijk (1500 meter verder) te gaan voor hulp.

De alarmering door Station Schalkwijk volgt 50 minuten na de ontsporing

Zijn collega W. van der Velden staat enkele honderden meters van station Schalkwijk, als ook hij de telegraafdraden ziet bewegen en knappen. Daarna valt het hem op dat de zojuist gepasseerde trein in de bocht bij Houten stil staat. Hij begeeft zich direct naar het station.

Vlak na het passeren van Trein 4 op station Schalkwijk, nadert een losse locomotief van volgtrein 4526 uit Tilburg. Telegrafist en waarnemend stationschef Steenbergen krijgt het sein niet veilig, waarna de machinist zegt dat er waarschijnlijk iets mis is met Trein 4. Hij rijdt langzaam door naar de ongeluksplek en ziet net Koningin Wilhelmina uitstappen.

Station Schalkwijk
Collectie Spoorwegmuseum

Op het Schalkwijkse station komt ondertussen wegwerker van der Velden aan. Hij vertelt aan telegrafist Steenbergen dat er iets mis is met de gepasseerde trein. Ook Steenbergen ziet het nu en wanneer hij met station Houten wil telefoneren, krijgt hij geen gehoor. Vervolgens komt wegwerker Van Loosbroek aangelopen met de mededeling dat de trein is ontspoord en er een hulpwagen uit Tilburg en Utrecht moet worden aangevraagd.

Eerste telegram vanaf station Schalkwijk

Om 5 uur stuurt de telegrafist een telegram naar Utrecht-CS en Tilburg voor hulp. Op dat moment draait de hulpverlening echter al volop, dankzij de alerte stationschef in Utrecht CS. Steenbergen verstuurt nog wel een regeringstelegram namens de Koningin.

Na een tijdje komt volgtrein 4526 terug met de eerste wagon. Vermoedelijk wordt deze tijdelijk op het goederenspoor van het station neergezet. Ook de enkele maanden eerder begonnen stationschef van Schalkwijk, dhr Peters, is dan aanwezig en begeeft zich met deze trein naar de ongeluksplek.

In september 2018 is in het blad Het Kromme-Rijngebied een artikel van 27 pagina’s verschenen over 150 jaar Staatslijn H. U kunt deze uitgave bestellen op de website van de Historische Kring Tussen Rijn en Lek