Station Houten

Stationschef 3e klas G.J.C. Scholten van station Houten geeft na het passeren van station Schalkwijk, om 4.10 uur kloksein door aan Station Lunetten. De trein blijft echter weg in Houten en buiten gekeken ziet de stationschef niets aankomen.

Wanneer hij naar binnenloopt gaat de telefoon. Het is wachtpost 7 van de overweg aan de Loerikseweg. “De telegraafdraden schommelen, de paal schudde en er is een stofwolk in de verte”. De stationschef loopt weer naar buiten en ziet de stofwolk nu ook.

Stationschef Scholten komt direct in actie

De goederentrein die even later uit Utrecht aankomt, krijgt het sein om te stoppen, waarna de stationschef op de locomotief plaatsneemt. Langzaam laat hij de trein richting Schalkwijk rijden. Onderweg stopt de trein nadat ze goedereninspecteur Van den Stigtenhorst ontmoeten die lopend vanaf het plaats van ongeval naar station Houten onderweg was. Ter plaatse op het ongeluk ontmoet Scholten inspecteur Gorissen, die vraagt welke maatregelen zijn genomen.

Station Houten in 1900
Station Houten in 1900, (Collectie RHC Zuidoost Utrecht)

Alarmering vanuit station Houten

Telegrafist C. Swanink van station Houten is ondertussen op de fiets gestapt richting de rookwolk. Halverwege komt ook hij inspecteur J.P. van den Stigtenhorst tegen, die vertelt wat er is gebeurd. Swanink fietst terug naar Houten en stuurt direct om 4.35 uur een telegram naar Utrecht CS: “Werkmeester Utrecht zende onmiddellijk hulptrein naar Houten”.

Wanneer controleur Van den Stigtenhorst ook station Houten bereikt, wordt hij ingehaald door de locomotief met restauratiewagen van Trein 4. Hierin zitten de eerste 100 passagiers met Koningin die naar Utrecht CS doorrijden. Van den Stigtenhorst laat Swanink om 4.50 uur een tweede telegram naar Utrecht sturen: “Tr. 4, waarin H. M. met gevolg, tusschen Htn. En Sw. Ontspoord, beide lijnen onbruikbaar, geene ongelukken behalve Einspr. Ht. Die eene wond aan het hoofd heeft.”

Passagiers in kolenwagons

Rond 5 uur komt stationschef Scholten terug met de overige passagiers in de goederentrein. Deze hadden plaatsgenomen in een bagagewagon en drie kolenwagens. In Houten wordt de locomotief gerangeerd naar de voorkant van de trein. Terwijl dit gaande is op Station Houten, komt de hulptrein uit Utrecht aan. De snelheid waarmee deze er is maakt indruk op de passagiers.

Een hoogzwangere vrouw (G.v.d.Bloemen) uit Blerick (Venlo) wordt vanaf Houten met de auto naar Utrecht vervoerd, waar ze die nacht een kind kreeg. Dit kind is spoedig na de geboorte overleden.

Doordat inspecteur Gorissen aanwezig is op Station Houten wordt dit een tijdelijk crisiscentrum. Diverse telegrammen worden daarna verstuurd door de telegrafist met informatie en opdrachten. Zo wordt verlichting en een telefoonaansluiting geregeld voor de locatie van het ongeval.

In september 2018 is in het blad Het Kromme-Rijngebied een artikel van 27 pagina’s verschenen over 150 jaar Staatslijn H. U kunt deze uitgave bestellen op de website van de Historische Kring Tussen Rijn en Lek