Het personeel

De spoorbaan in 1917 kende diverse medewerkers die zich bezig hielden met de bewaking van overwegen, het schouwen van de spoorbaan of werkzaamheden op een station. Op het moment dat Trein 4 passeerde, was er om de paar honderd meter een medewerker in de buurt. Op de stations werden klokseinen gegeven, waardoor het volgende station wist dat er een trein aankwam.

Bij het ongeval op 6 juni 1917 was een groot hoeveelheid spoorwegpersoneel betrokken. Veel beambten en ambtenaren zijn later openbaar verhoord om de toedracht van het ongeval te kunnen achterhalen. Het personeel is in te delen in een groep in de ontspoorde trein en een groep buiten de trein. Hieronder een overzicht.

Aanwezig in Trein 4

Het aantal passagiers in trein 4 is naar schatting zo’n 150 personen. Met de trein reden 12 tot 13 personeelsleden mee, waarvan er 8 de functie van conducteur hadden.

H. W. P. Weyers, machinist 1e klasse – aanwezig op de locomotief
A.C. Schuller, ondermachinist – aanwezig op de locomotief
C.R. Bakhoven, werktuigkundige – aanwezig op de locomotief
J. Meyborg, hoofdconducteur en chef van de trein – aanwezig in de eerste (goederen)wagon
A.J.C. Zoomers, hoofdconducteur – aanwezig in de eerste (goederen)wagon
J. Schreur, aspirant conducteur – aanwezig op de loopbrug tussen de tweede en derde wagon.
H.F. Winnen, hoofdconducteur – aanwezig in de zevende wagon
B. Meurs, conducteur 2e klasse – aanwezig in de zevende wagon
J.C. van de Werken, hoofdconducteur – aanwezig in de achtste wagon
G.W. van Oostrum, hoofdconducteur – aanwezig in de dertiende wagon
A. Verhulst, hoofdconducteur – aanwezig in de dertiende wagon
C. Gorissen, inspecteur der exploitatie – aanwezig in de zestiende en laatste (goederen) wagon
Dhr Jobse, werkmeester – aanwezig in een van de koninklijke rijtuigen
J.P. van den Stigtenhorst, controleur goederendienst

Aanwezig buiten Trein 4

L. J. Peters, stationschef Schalkwijk
N. Steenbergen, telegrafist station Schalkwijk
G.J.C. Scholten, stationschef Houten
C. Swanink, telegrafist station Houten
J. G. Hendriksen, stationschef Utrecht-CS

Machinist goederentrein 1215
Ondermachinist goederentrein 1215
Machinist volgtrein 4526
Ondermachinist volgtrein 4526

Wegwerker W. van der Velden, 11,600 op 900 meter afstand richting Schalkwijk
Wegwerker Van Loosbroek, 10,900 op 200 meter afstand richting Schalkwijk
Wegwerker onbekend, 9,800 op 500 meter afstand richting Houten
Ploegbaas wegwerkers, N. van der Velden

Overwegwachter WP 7 Loerikseweg
Overwegwachter WP 8 Leedijk
Hulpwachteres C.M. Voet WP 9 Poeldijk

In september 2018 is in het blad Het Kromme-Rijngebied een artikel van 27 pagina’s verschenen over 150 jaar Staatslijn H. U kunt deze uitgave bestellen op de website van de Historische Kring Tussen Rijn en Lek