Onbekende passagier

(Vlissingse Courant 8 juni 1917)

Te 3.30 precies vertrok de trein naar Utrecht. Bij Schalkwijk zat ik te soezen na eenige lectuur, toen wij opeens hevig schrikten en ontstelden van de vreemde manoeuvres, die de trein maakten. In een kort oogenblik was het gebeurd: de coupe’s schoven in elkaar en de ruiten sprongen stuk. In onze coupé zaten vier heeren en een dame; we waren als het ware in elkaar verstrengeld en konden ons slechts met veel moeite en kalmte bevrijden.

De middelste wagens waren ontspoord, de voorste restauratie en D-wagens niet. Van den Koninklijke wagen stonden de voorste vier wielen in het zand, de achterste vier wielen op de rails. Een rail was totaal uiteengebroken en de weg dus geheel versperd.

De Koningin gaf dadelijk order de verbandkist naar buiten te brengen. Zij begaf zich zelf onder de menschen, die over het algemeen een bewonderswaardige kalmte aan den dag legden, en hielp de gewonden te verbinden. De machine reed ruim een half uur daarna met de voorste bagagewagen en den restauratiewagen naar Utrecht door. Onder het publiek hierin bevond zich de Koningin met haar gevolg.

In september 2018 is in het blad Het Kromme-Rijngebied een artikel van 27 pagina’s verschenen over 150 jaar Staatslijn H. U kunt deze uitgave bestellen op de website van de Historische Kring Tussen Rijn en Lek