De schade aan de trein

Nadat de locomotief 215 meter ten noorden van de overweg met de Poeldijk tot stilstand kwam, bleek de trein halverwege te zijn gebroken. Tussen de eerste acht en de laatste acht wagons was 75 meter ruimte ontstaan.

De eerste vier rijtuigen waren niet ontspoord. De volgende vier rijtuigen stonden naast de rails. Dit eerste deel van de trein had een lengte van bijna 180 meter en stond voorbij de overweg met de Poeldijk. De meeste passagierswagons bevonden zich in dit gedeelte van de trein.

schadeaantrein

Treinstel C 887, een derde klaswagon is schuin getrokken (Collectie spoorwegmuseum)

Het tweede deel van de trein ten zuiden van de overweg was over een afstand van 140 meter in een ravage veranderd. De ontspoorde wagons van dit het deel van de trein hadden de houten dwarsliggers vernield. Hierdoor ging de rails steeds meer wijken, waardoor de 12e wagon zelfs kantelde. In zijn val sleurde deze de wagon ervoor (de 11e wagon) en de wagon erachter (de 13e wagon) mee. Deze kwamen beiden schuin over de rails te staan. Met uitzondering van de allerlaatste wagon (de 16e) waren alle overige wagons in dit deel van de trein ontspoord.

Overzicht Trein 4

LOC 716 – stoomlocomotief met tender (Vergelijkbare locomotief)
D 520 – Bagagerijtuig
R1703 – Restauratiewagen
AB 672 – Gemengde eerste en tweede klas
AB 673 – Gemengde eerste en tweede klas
BC 454 – Gemengde tweede en derde klas, half ontspoord
BC 429 – Gemengde tweede en derde klas, ontspoord
C 804 – Derde klas, ontspoord
C 803 – Derde klas, ontspoord

—– Trein gebroken —–

L 112 – Postrijtuig, ontspoord
AB 823 – Gemengde eerste en tweede klas, ontspoord
C 887 – Derde klas, schuin op rails
AB 803 – Gemengde eerste en tweede klas, gekanteld
D 618 – Bagagerijtuig, schuin op rails
SS/HSM 5 – Koninklijk restauratierijtuig, ontspoord
SS/HSM 2 – Koninklijk salonrijtuig, ontspoord
D 326 – Bagagerijtuig

In september 2018 is in het blad Het Kromme-Rijngebied een artikel van 27 pagina’s verschenen over 150 jaar Staatslijn H. U kunt deze uitgave bestellen op de website van de Historische Kring Tussen Rijn en Lek